8.-luokkalaisten retki Turkuun

Luokkamme teki yhdessä Kulosaaren yläasteen englanti-suomi-luokan kanssa retken Turkuun tiistaina 21. tammikuuta. Opettajamme olivat järjestäneen meille matkalle paljon erilaista ohjelmaa, muun muassa vierailuja eri nähtävyyksissä.

Matkamme alkoi kahden tunnin bussimatkalla Turkuun, minkä aikana meille soitettiin keskiaikaista kirkkomusiikkia. Lopulta saavuimme ensimmäisen kohteemme, Turun linnan, luo.

Linnassa meille oltiin varattu noin tunnin kestävä opastettu kierros, joka osoittautui kiinnostavaksi. Kierroksen aikana tutustuimme linnan eri vaiheisiin historiassa.

Linnan jälkeen söimme herkullisen lounaan Birgittalaisnunnien luona, josta jatkoimme Aboa Vetukseen.  Aboa Vetus on museo, joka on rakennettu keskiaikaisen kylän päälle. Museossa meitä odotti jälleen opastettu kierros, jonka aikana kuulimme paljon keskiaikaisten ihmisten elämästä ja elintavoista.

Tämän jälkeen ajoimme bussilla Turun yliopistoon, jossa pääsimme kuuntelemaan luennolle keskiajan tutkijoiden työstä. Luennon jälkeen kävelimme Turun tuomiokirkkoon, jossa pappi kertoi meille kirkon historiasta. Lopussa saimme kiertää nopeasti kirkon, jonka jälkeen suuntasimme uudestaan bussille. Tällä kertaa ajoimme Hansa-kortteliin, jossa saimme vapaa-aikaa noin neljäkymmentä minuuttia. Vapaa-ajan päätyttyä alkoi kahden tunnin paluumatka kohti Helsinkiä.

Kaiken kaikkiaan Turun retki oli erittäin mielenkiintoinen ja avartava kokemus, ja opimme paljon uusia asioita keskiajasta.