Romeo ja Julia - lukemisesta teatteriesitykseksi



Aloitimme teatteriprojektin toteuttamisen hiihtoloman jälkeen lukemalla William Shakespearen Romeo ja Julia -näytelmän ääneen luokassa. Luettaessa opettelimme eläytymään eri rooleihin ja harjoittelemaan ääneen lukua. Pääsimme myös lukemaan ja ymmärtämään vanhaa suomennosta, joka oli monella tavalla mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus. Kävimme yhdessä opettajamme Liisan kanssa vieraita sanoja läpi. Sitten dramatisoimme ja lyhensimme näytökset pienryhmissä nykykielelle. Jokainen sai käyttää omaa luovuuttaan, ja valmiit tekstit luettiin luokassa ääneen. Tämän jälkeen roolit arvottiin ja aloimme askartelemaan nukkeja pareittain. Nukeista tuli hienoja.

Nukkejen valmistuttua pääsimme harjoittelemaan itse esitystä. Homma ei ihan heti sujunut, roolit ja nuket menivät usein miten sattui, eikä kiroamiseltakaan vältytty. Liisa taisi tässä sekasorrossa muutaman kerran epäillä, päästäänkö ollenkaan esittämään. Lopulta homma alkoi kuitenkin luistaa ja esitykset saatiin aloitettua. Ensinäytös järjestettiin 6A- ja 6C-luokille. Tästä touhu jatkui ja esityksiä oli yhteensä seitsemän ja kaikki pääsivät esittämään useampaan otteeseen. Vaikka esitykset sujuivat mallikkaasti, ei muutamilta satunnaisilta huudoilta, vuorosanavirheiltä ja nuken tiputtamisilta säästytty. Kaikki esitykset menivät kuitenkin suurimmalta osalta hyvin ja yleisö vaikutti viihtyvän. Näytökset olivat suosittuja, ja kiitoksia tulikin jälkikäteen. Viimeinen näytös järjestettiin 15.5. 10-luokille. Kaikkien kumartaessa koko luokkahuone raikui aplodeista ja suosionosoituksista.

Iina, Lilli ja Jane, 8B