Cola-testi – hypoteesitesti käytännössä



Mottonaan "Take the Pepsi Challenge" Pepsi-yhtiöllä on ollut kauppakeskuksissa ja kävelykaduilla vuodesta 1976 lähtien markkinointipisteitä, joissa colan juojat ovat voineet tehdä sokkotestejä nähdäkseen, pystyvätkö he erottamaan eri valmistajien colajuomat toisistaan. Kurssin 12 M1 opiskelijat olivat varmoja, että he pystyisivät.

Ensimmäisellä kierroksella suoritettiin viiden erilaisen colajuoman sokkomaistelu. Merkkituotteen ja sen kevyen version pystyivät kaikki kurssin osallistujat tunnistamaan tarkasti, kun taas merkitön tuote erottui merkkituotteista vain harvoissa tapauksissa. Kaksi opiskelijaa osasi määrittää oikein kaikki viisi tuotetta.

Tämän jälkeen kehitettiin ja mallinnettiin hypoteesitesti Bernoulli-ketjuksi, jossa pitäisi pystyä erottamaan  kaksi colajuomaa toisistaan kymmenellä sokkomaistelukerralla. Opiskelijat olivat yhtä mieltä siitä, että kahdeksan kymmenestä oikein arvatusta näytteestä voitiin olettaa todella maistetuiksi. Itse asiassa kaikki kurssin osallistujat onnistuivat tässä.

Opiskelijat tekivät laskelmia ja totesivat, että erimakuiset colajuomat pystytään tunnistamaan.

Teksti ja kuvat: Felix Posnien