Esikoulussa käsittelemme lasten kysymyksiä ja aiheita. Siinä on koko ryhmälle tarpeeksi uuden oppimista. Itse en esimerkiksi ole tiennyt tähän saakka mitään vesipossusta. Nyt tiedän, missä se elää, mitä se syö, miten se ääntelee eri tilanteissa, miten se liikkuu jne.
Aihe nimeltä ”Metro” oli myös aika jännittävä. Lasten joukossa on oikea metroasiantuntija. Tyttö osasi luetella meille kaikki pysäkit suomeksi ja ruotsiksi, laski ne meille ja osasi kertoa tarkasti, missä metro ajaa maan päällä ja missä maan alla. Lisäksi hän selitti meille uusien ja vanhojen junien erot.
Lapset askartelivat omat metrojunat ja kuvasivat pieniä animaatioita junista, itsepiirretyistä kulisseista ja Lego-hahmoista.
Esiin nousi kysymys, miksi pysäkeistä ilmoittaa naisääni, vaikka metroa ajaa mies. Sitä varten kuuntelimme netistä alkuperäisen kuulutuksen ja tunnistimme sen heti!
Lopuksi meidän luonamme vieraili aikuinen asiantuntija. Gerd Strahlendorff on arkkitehti ja oli mukana suunnittelemassa ja rakentamassa metroa. Hän osasi kertoa meille vielä paljon mielenkiintoisia asioita metron matkaosuuksien ja pysäkkien rakentamisesta ja näytti meille valokuvia. Olimme aiemmin katsoneet saksalaisen lastenelokuvan metron rakentamisesta. Siinä tunneleita kaivettiin jättiläisporalla. Täällä Suomessa graniittikallio on kuitenkin aivan liian kova sellaiselle poralle. Täällä on pora, joka näyttää robotilta, jolla on kolme kättä. Se poraa kallioon kolme pientä reikää, joihin asetetaan räjähdettä. Näin kalliota räjäytetään pala palalta.
Kysyimme myös, miten tunnelia on voitu rakentaa meren alle. Mutta tunnelit ovatkin niin syvällä alhaalla kalliossa, ettei siellä olekaan enää vettä!