Viidesluokkalaisten kokemuksia Kielin-matkalta

Maanantai 8.5.2017
Tänään lähdemme Saksaan luokan kanssa.
En saanut koko yönä unta. Ihmettelin vähän, miksi en ollut kovin väsynyt, vaikka heräsin suunnilleen kello 3. Menin syömään aamupalaa ja pesemään hampaat, pakkasin viimeiset tavarat ja vaihdoin vaatteet. Menin sängylleni selailemaan puhelintani.
Äiti tuli jossain vaiheessa huoneeseeni ja sanoi, että minun pitää laittaa ulkovaatteet päälle, koska lähdimme pian.
Meidän piti odottaa 15 minuuttia bussia ja se oli rasittavaa. Bussissa ja junassa puhuin pikkuveljeni kanssa ja aika tuntui kuluvan nopeasti.
Tapasin kaverini lentokentällä ja puhuin niiden kanssa hetken. Vein matkalaukkuni lähtöselvitystiskiin. Ja tuli aika sanoa heipat vanhemmille, monet itkivät, niinkuin minä.
Kun olimme käyneet turvatarkastuksessa, sovimme opettajan kanssa milloin ja missä pitää tavata ja menimme shoppailemaan. Minä en ostanut mitään, koska kaupassa, josta olisin halunnut ostaa Novellea, oli pitkä jono ja meillä oli noin 5 minuuttia aika olla tapaamispaikalla, joten jätimme tavarat, jotka olisimme halunneet ostaa ja lähdimme kohti tapaamispaikkaa.
Lentokoneessa istuin Ennin❤ vieressä, joka oli kivaa, koska pelkään vähäsen lentoja. Lennon aikana pelasimme pädeillä, kuuntelimme musiikkia ja juttelimme. Laskeutuminen sattui tosi paljon korviin ja se oli inhottavaa.
Kun olimme Hampurin lentoasemalla, etsimme bussia. Ja kun löysimme sen, Olli jutteli kuskin kanssa jotain ja menimme bussiin, joka oli tilattu meille.
Bussissa istuin Jemin vieressä. Teimme musical.lyjä ja otimme kuvia maisemista. Minun päähäni alkoi jossain vaiheessa sattua, ja se ei ollut kovin kivaa, onneksi olimme pian perillä.
Koululla vaihtarit tapasivat meidät, mutta pian niiden piti lähteä tunnilleen. Vaihtarillani oli vain yksi tunti, jonka aikana katselimme koulua ja tutustuimme paikkoihin.
Minut haettiin autolla kotiin. Vaihtarini äiti vaikutti todella mukavalta ja hän oli pukeutunut hienoihin vaatteisiin. Perheellä, jonka luona asuin, oli minibussi ja sota-autolta näyttävä auto.
Lenin (vaihtarni) koti oli tosi iso ja hieno. Kun olimme kotona, hän esitteli minulle kotinsa ja kun menimme ulos, näin trampan ja jäimme hetkeksi pomppimaan sen päällä. Kun tulimme takaisin sisälle, laitoin vaatteeni lokeroon, joka oli vapautettu minua varten ja katselin Lenin marsuja.
Illalla söimme iltapalaa ja soitin äidilleni sen jälkeen menimme suihkuun, pesimme hampaat… ja menimme nukkumaan.
Evelina R. 5B

KESKIVIIKKO 10.5.2017
Aamulla me menimme kouluun ja siellä me harjoittelimme erittäin tyhmää ja ärsyttävää esitystä. Sitten minä kirjoitin minun matkapäiväkirjaa. Sitten meillä oli jotain koulua ja sen jälkeen liikkaa... tai no mulla ja Etillä ei ollut, koska ensin me ei tiedetty, että minne pitää mennä, eikä meillä ollut liikkakenkiä. Sitten me ei saatu hanaa toimimaan ja kun saatiin se toimimaane, ei saatu sitä pois... Sitten me soitettiin Ollille! Se sanoi, että tulkaa tänne kahvilaan. Sitten se ei ollu siellä. Niin me soitettiin sille uudestaan ja sitten se sanoi, että mä tulen! Ja sitten mulle ei tapahtunu enää oikeen mitään...!
Veera R.

Torstai, 11.5.2017 Kiel
Tuona päivänä oli Sportfest Hebbelschulessa, jossa vaihtarimme kävivät koulua. Minun vaihtarini luokka, 6b, otti muiden 6.luokkien kanssa osaa Baseball-kilpailuun. Minun vaihtarini luokka oli NIEDERLANDE. Minun mielestäni siellä oli aluksi tylsää, mutta kun minusta tuli lipunkantaja, se muuttui hauskaksi. Kun joukkueemme pelasi, minä ja 1 poika 6b:ltä, Elvis, liehuttelimme lippua ja kannustimme joukkuettamme. Meidän joukkueemme voitti, toisiksi tuli 6a, eli Belgia, sitten 6c, Espanja. Viimeiseksi tuli 6d, Ranska.
Otto K.

Kielin matka
Lentokoneemme Saksaan lähti klo 7:50. Jokaisella oli varmasti aika väsynyt olo, kun heräsi. Ennen lennon lähtöä Hampuriin Helsinki-Vantaan lentokentältä saimme kierrellä lentokentällä. Lennon jälkeen matkustimme Bussilla kohti Kieliä.
Bussissa oli aika hiostavaa, koska ilmastoinnit eivät toimineet. Monet söivät bussissa eväitä. Ja hauskaa oli se, että sain ilmaisia suolapähkinöitä kaverilta.
Kielissä sitten jatkui normaali arkipäivä isäntäperheissä.

Kävimme esimerkiksi Lübeckissä katsomassa vanhaa Holstentoria.
Kävimme myös tutustumassa Kielin raatihuoneeseen.
Ja teimme luokan ja vaihtareiden kanssa paljon muutakin. Hansaparkissa eli saksalaisessa huvipuistossa oli todella hauskaa.
Päivä ennen matkapäivää takaisin Helsinkiin, kävimme Kielin lahdella purhehtimassa, joka oli myös hauskaa ja hurjaa.

Ennen kuin lähdimme bussilla kohti Hampurin lentokenttää, meillä oli yksi vapaatunti Hebbelschulessa. Kävimme Miniatur Wunderlandissa katsomassa pienoismalleja eri maitten kaupungeista tai kylistä tai ylipäänsä paikoista. Sieltä sai myös käydä ostelemassa tuliaisia ja omia juttuja. Bussissa kuuntelimme musiikkia tai ainakin eräät kuunteli. Kävimme suomalaisella Merimieskirkolla syömässä lounasta. Siellä oli myös sellainen hassu papukaija, joka osasi matkia.
Lentokentällä saimme taas käydä kiertelemässä. Sitten lähdimme lentokoneella takaisin Suomeen omiin koteihinJ