Lukiolaiset Saksaa kiertämässä

Me 11.-luokkalaiset kävimme yhdessä opettajiemme kanssa perinteisellä kahden viikon mittaisella Saksan-matkalla elokuussa 2016. Tällä kertaa kohteena oli myös Itävallan pääkaupunki Wien, josta matkamme alkoi lämpimässä säässä. Wienissä tutustuimme muun muassa Stephansdom-tuomiokirkkoon, Schönbrunnin linnaan ja puutarhaan sekä Wienin kansainväliseen keskukseen eli UNO-Cityyn. Vierailumme toisena päivänä vuorossa oli alppivaellus. Vaelsimme lähes neljä tuntia ja vuoren huipulla hieman yli kilometrin korkeudessa nautimme upeista maisemista ja säästä.

Wienistä matka jatkui junalla Müncheniin, jonne saavuimme iltapäivällä. Ohjelmassa oli heti opastettu kaupunkikierros, jonka aikana näimme Münchenin nähtävyyksiä. Seuraavina päivinä tutustuimme muun muassa BMW-museoon sekä Hofbräuhaus-ravintolaan, jossa söimme päivällistä. Vierailimme myös Dachaun keskitysleirimuseossa.

Münchenistä jatkoimme matkaa Frankfurtiin, jossa ensimmäisenä päivänä tutustuimme oppaan kanssa kaupungin nähtävyyksiin kuten Paulskircheen ja Römerbergiin. Seuraavina päivinä vierailimme Main Tower -näköalatornissa, josta oli hienot näkymät koko kaupungin ylitse, sekä Euroopan keskuspankissa (Europäische Zentralbank). Pankissa meille pidettiin kattava esitelmä EZB:n toiminnasta ja tarkoituksesta. Saimme myös kuulla euron historiasta ja opimme tunnistamaan väärennetyn setelin.

Frankfurtista matkasimme päivävierailulle Leipzigiin, jossa kaupunkia esitteli Erik Panzig. Näimme esimerkiksi Johann Sebastian Bachin haudan ja patsaan, Leipzigin yliopiston sekä opiskelijoiden suosiman tapaamispaikan Moritzbastein.

Illalla juna vei meidät matkan viimeiseen kohteeseen, Berliiniin. Ensimmäisenä päivänä näimme Brandenburger Torin, Holocaust-muistomerkin, TV-tornin sekä Potsdamer Platzin. Iltapäivällä kävimme laivakierroksella Spree-joella. Seuraavana päivänä pääsimme tutustumaan Humboldt-yliopistoon kierroksen sekä esitelmän merkeissä. Illalla vuorossa oli vierailu DDR:n aikaiseen Hohenschönhausenin vankilaan, jossa entinen vanki opasti meitä ja kertoi samalla omasta elämästään vankilassa. Ennen kotimatkaa kävimme vielä Reichstagissa eli Saksan parlamenttirakennuksessa.

Kaiken kaikkiaan matka oli todella onnistunut ja ikimuistoinen ja lähensi meitä oppilaita. Saimme hyviä uusia kokemuksia ja opimme paljon lisää saksalaisesta kulttuurista.